اولین بار، جان کندرو  وهمکارانش در دهه 1950 ، با روش انکسار اشعه x ، پی به ساختمان سه بعدی میوگلوبین نهنگ اسپرم بردند و به دنبال آن ، ساختمان  هموگلوبین اسب هم بررسی شد.

میوگلوبین یک پروتئین کوچک با وزن مولکولی 16700 KD علاوه بر ذخیره اکسیژن ، وظیفه اکسیژن رسانی به عضلات قلبی و اسکلتی را برعهده دارد.به خاطرهمین ، غنی بودن عضلات حیوانات شیرجه رو از این پروتئین ،  امکان ماندن درزیر آب برای مدت طولانی را ، به این حیوانات می دهد.

میوگلوبین یک زنجره پلی پپتیدی متشکل از 153 ریشه اسید آمینه و یک گروه پروتوپورفیرین هِم میباشد که حدود 80% از این زنجیره به صورت هشت مارپیچ آلفا چین خورده است . شروع نام گذاری  هشت مارپیچ آلفا از پایانه N ترمینال است و به طور معمول با حروف الفبای انگلیسی از A تا H نام گذاری می شوند.

نواحی موجود در بین مارپیچ ها به ترتیب به صورت AB ، BC ، CD ، ......... ، GH نشان داده می شوند . نواحی غیر مارپیچ بین انتهای N ترمینال و مارپیچ A به صورت NA و در مورد نواحی بین انتهای C ترمینال و مارپیچ H به صورت HC نشان داده می شوند. ریشه های اسید آمینه در هر مارپیچ و نواحی بین مارپیچ به طور متوالی از شماره یک شماره گذاری می شوند.

سطح خارجی میوگلوبین قطبی است. در حالی که قسمت داخلی آن دارای آمینو اسیدهای غیر قطبی لوسین ، والین ، متیونین و فنیل آلانین و دو اسیدآمینه قطبی هیستیدین به نام های پروکسیمال و دیستال می باشد.


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، شيمي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394برچسب:, | 9:20 | نویسنده : مهدي مهدوي |

هیستیدین اسید به منظور توسعه و حفظ بافت های سالم در تمام قسمت های بدن به ویژه غلاف میلین که پوشش سلولهای عصبی و اطمینان از انتقال پیام از مغز به قسمت های مختلف بدن را بر عهده دارد مورد استفاده قرار گیرد.همچنین هیستیدین این ممکن است برای درمان اختلالات روانی و همچنین انواع خاصی از اختلالات در عملکرد جنسی مفید باشد. مصرف مکمل هیستیدین می تواند به تسکین علائم آرتریت روماتوئید کم نماید.

عوارض افزایش سطح هیستیدین

اختلالات روانی مانند اضطراب و اسکیزوفرنی
عوارض سطح پایین هیستیدین
توسعه آرتریت روماتوئید و نوع ناشنوایی

نقش هیستیدین در بدن

نوعی سم زذای طبیعی
محافظت در برابر آسیب اشعه

منابع غذایی هیستیدین

غذاهای با پروتئین بالا مانند گوشت و محصولات لبنی و نیز غلاتی مانند برنج، گندم

 

موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 16:2 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

 

آلودگی هوا هر ساله جان 1 . 2 میلیون نفر در سراسرجهان را می گیرد. سازمان
فضایی آمریکا – ناسا – برای نشان دادن اهمیت توجه به آلودگی هوا نقشه ای
جامع از کشورهایی با بیشترین حد آلاینده ها تهیه کرده است. 

در این
نقشه اطلاعات مربوط به میزان آلاینده های هوا در تمامی کشورهای جهان لحاظ
شده و میانگین مرگ و میر انسانها بر اثر همین آلودگی ها در هزار کیلومتر
مربع در هر سال نیز آورده شده است. 


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 خرداد 1393برچسب:, | 9:54 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

دانستنيهاي علمي,مقالات علمي,اطلاعات عمومي

چرا بايد قبل از ساعت 9 شام خورد؟
وعده شام نیز جزء وعده ‏های مهم در برنامه غذایی انسان است حذف وعده شام از برنامه غذایی کار درستی نیست. افرادی که شام نمی ‏خورند، به مدت طولانی بدن خود را از مواد مغذی محروم می‏ کنند.
با توجه به ریتم‌های زیستی و فعالیت‌های هورمون‌های مختلف بدن توصیه می‌شود برای جلوگیری از اخلال در روند سوخت چربی‌ها باید شام باید قبل از ساعت ۹ شب مصرف شود و از میل کردن شام‌های حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد خودداری شود و به میل کردن سبزیهای پخته یا خام با مقداری غذاهای پروتئینی در وعده شام قناعت شود.
شام يکي از وعده‌هاي غذايي است که بهتر است با دقت بيشتر و رعايت نکات خاصي صرف شود. بايد از مصرف غذاهاي حاوي چربي و کربوهيدرات زياد براي وعده شام خودداري شود.
حذف شام جهت لاغري كاري كاملا اشتباه است در حقيقت تنها راهكار موثر براي كاهش وزن، كم كردن ميزان دريافت انرژي است نه قطع كامل آن. حال اين انرژي هم از طريق ميوه مي تواند تامين شود و هم از غذاهاي سرد يا گرم. مهم كم كردن كالري يا سوزاندن آن است نه نوع ماده غذايي خورده شده.
کساني که دچار ناراحتي‌هاي گوارشي نظير زخم معده يا ترش کردن هستند بايد شام بسيار سبک و با فاصله طولاني در زمان خواب مصرف کنند. مصرف غذاهاي پرچرب و سنگين نه تنها در وضعيت سلامت بلکه در خواب فرد نيز در هنگام شب تداخل خواهد داشت.
نکته:زمان صرف یك وعده غذا بهترین فرصت است تا افراد خانواده با یكدیگر ارتباط برقرار كنند.

منبع:konjkav.com


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 24 خرداد 1393برچسب:, | 19:27 | نویسنده : مهدي مهدوي |

شايد معروفترين اكتشاف تصادفي مهم، كشف پني سيلين به دست "سر الكساندر فلمينگ" باشد. اما در اين اكتشاف، بيش از آنچه اكثر افراد تصور مي كنند، بخت ياري دخالت داشته است؛ گر چه كشف فلمينگ پيامدهاي شگفت آوري داشت كه بدان اهميت بخشيدند، اما اين پيامدها كمتر شناخته شده اند.زندگي فلمينگ مملو از وقايع به ظاهر نامربوطي است كه در عين حال اگر حتي يكي از آنها هم روي نمي داد، چه بسا فلمينگ به شهرتي  كه بدان دست يافت نمي رسيد. همان گونه كه دوست و همكارش پروفسورس.آ. پانت به هنگام مرگش در ستايش او گفت:" شخص احساس مي كند نمي تواند آنها را ناشي از تصادف محض بداند".در سال 1922فلمينگ برحسب تصادف ميكروب كشي كشف كرد كه باكتري ها را از بين مي برد، اما بر گويچه هاي سفيد اثري نمي گذاشت. هنگامي كه فلمينگ دچار زكام شد، از ترشحات بيني خود كشتي تهيه كرد. همچنان كه ظرف كشت را كه پر از باكتري هاي زرد رنگ بود بررسي كرد، اشكي از چشمش به درون ظرف افتاد. روز بعد وقتي كشت را مورد مطالعه قرار داد، در قسمتي كه اشك ريخته بود فضاي شفافي ديد. كنجكاوي و تيزبيني اش او را به نتيجه صحيح راهنمايي كرد. در اشك ماده اي بود كه باعث تخريب سريع ( ليز) باكتري ها مي شد، اما به بافت انسان آسيبي نمي رساند. او اين آنزيم ضد ميكروبي اشك را  "ليزوزيم" ناميد. معلوم شد كه اين آنزيم اهميت كاربردي چنداني ندارد، چون ميكروب هايي كه ليزوزيم از بين مي برد نسبتاً بي ضرر هستند، اما چنان كه خواهيم ديد، اين اكتشاف مقدمه ضروري كشف پني سيلين بود.

كشف پني سيلين:

در تابستان سال 1928 فلمينگ

 


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393برچسب:, | 9:44 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

امیرخانی ، تکیه ناوه ، طالقان ، هایپراستار ، ایران ، تهران ، البرز

آیا می دانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانسھای علمی به عنوان سم کبد معرفی می شود.

آیا می دانید ساندیسھا, نوشابه ھا, بیسکویتھا, کیکھا و... با قندھای مصنوعی چون ساخارین که ١٠٠٠ برابر شیرین تر از قند معمولی است ساخته می شود که دشمن کبد و کلیه می باشد.

آیا می دانید رنگھای افزودنی در نوشابه ھا, ساندیس ھا, کیکھا, آدامسھا و ... ھمه سرطان زا ھستند.

آیا می دانید قیمت روغن ھای مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود ١٢ الی ١۵ ھزار تومان خواھد بود ولی الان در بازار ٩٠٠ الی 1400 تومان است که از یک کیلو تخمه آفتابگردان ارزانتر است.

آیا می دانید بیشتر محتوای روغن ھای مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاھای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و... می شود...  که بسیار کشنده است.

آیا می دانید در اکثر کارخانه ھای آبلیموھای صنعتی حتی یک عدد لیمو ھم وارد نمی شود و آب لیمو صنعتی از "آب کاه"  بعلاوه برخی اسانسھا و جوھر نمک تولید می شود که ھمین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو می باشد

آیا می دانید کره گیاھی دروغی بیش نیست و با مواد پایه ای نفت و در برخی کشورھا نیز از فضولات انسانی تولید می شود و موجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب و بیماریھای ایسکمیک قلبی می شود و شعار "کره مارگارین گیاھی "دوست قلب شما ، فریب افکارعمومیست.

آیا می دانید مواد قندی موجود در نوشابه ھا موجب پوسیدگی دندانھا می شود، دندان شکسته داخل نوشابه پس از ٧ ساعت حل می شود.

آیا می دانید سس مایونز از ھمه غذاھا مضرتر برای صدمه به پوست و جوش صورت است.

آیا می دانید پنیر پفک اغلب پنیر تلخ ، پنیر فاسد و گندیده تاریخ مصرف گذشته می باشد

چسبندگی پفک براساس تحقیقات تا ٧ بار مسواک ھم تمیز نمی شود و موجب بی اشتھایی میشود و آمار مصرف پفک در ایران روزانه ھر نفر ٢ عدد می باشد.


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 17 خرداد 1388برچسب:, | 22:28 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

 

باید گفت سینوزیت مثل سرماخوردگی است، با این تفاوت که سرماخوردگی بعد از یک هفته خوب می شود اما سینوزیت خیر. سرماخوردگی که بعد از پنج تا شش روز به جای بهتر شدن، بدتر شود ممکن است عفونت سینوس را ایجاد کند.

با اولین سرفه و عطسه فکر می کنید حتما سرما خورده اید. اما چند روز که می گذرد، می بینید خبری از بهبودی نیست و هنوز بینی تان گرفته و هنوز سرفه می کنید و هنوز سردرد دارید. خودتان را با عجله به پزشک می رسانید.
 
پزشک پس از شنیدن شرح حال شما و معاینه صورت، بینی و پیشانی تان و احتمالا درخواست یک رادیوگرافی از سینوس ها، به شما بگوید که سینوزیت دارید. معنی ساده اش این است که سینوس های شما عفونی یا ملتهب شده اند. اما این فقط اندکی از درد و گرفتاری را که در این شرایط تحمل می کنید، نشان می دهد.
سینوس‌ها شامل حفراتی خالی در سر هستند که در اثر تجمع مخاط های بدن و عفونی شدن آنها مشکلاتی را ایجاد می کنند. سینوزیت، به خصوص سینوزیت مزمن از شایع ترین بیماری های دستگاه تنفسی در کل دنیا است.
 
باید گفت سینوزیت مثل سرماخوردگی است، با این تفاوت که سرماخوردگی بعد از یک هفته خوب می شود اما سینوزیت خیر. سرماخوردگی که بعد از پنج تا شش روز به جای بهتر شدن، بدتر شود ممکن است عفونت سینوس را ایجاد کند. به این عفونت سینوزیت حاد می گوییم، یعنی بیمار از قبل هیچ مشکلی نداشته و با یک بار سرماخوردگی شدید دچار سینوزیت شده است. به طور کلی شمار کمی از سرماخوردگی ها به سینوزیت منجر می شوند. 


در چه مواردی باید به وجود سینوزیت مشکوک شد و به پزشک مراجعه کرد؟
 
اگر علائم سرماخوردگی بیش از 10 تا 14 روز طول بکشد یا به تدریج بدتر شود، با سردرد شدید همراه باشد، ورم صورت یا تغییرات چشمی ظاهر شود، درد صورت بیش از دو تا چهار روز باقی بماند، تب بالای 38 درجه بیشتر از سه روز ادامه یابد، ترشحات بینی پس از گذشت پنج تا هفت روز از شروع سرماخوردگی، زرد یا سبزرنگ باشد و بیش از 7 تا 10 روز ادامه یابد، 10 تا 14 روز بعد از برطرف شدن سایر علائم، سرفه همچنان باقی بماند به ویژه اگر خلط دار باشد، گوش درد (به ویژه یک طرفه) بیش از یک روز باقی بماند، در این صورت بیمار باید حتما به پزشک مراجعه کند.
این را هم درباره علائم سینوزیت باید اضافه کرد که اکثر سینوزیت ها عارضه بینی دارند، گرفتگی و آبریزش بینی، گاهی اوقات فشارهای داخل سینوس و حفره های صورت، سردرد، از دست دادن حس چشایی و در بیشتر مواقع در اطفال، بوی بد دهان ممکن است از علائم سینوزیت باشد.
 
در برخی موارد، کاهش حس بویایی و احساس مزه بد در گلو، همراه با ترشحات چرکی پشت گلو هم وجود دارد و حتی ممکن است فروبردن ترشحات در کودکان به تهوع و استفراغ منجر شود. اما اگر این علائم بیش از 12 هفته طول بکشند، یعنی بیمار به رغم داروهایی که استفاده کرده بهبود نیابد، در این صورت سینوزیت او مزمن شده است.
 
سینوزیت حاد متناوب چطور است؟
 
این هم یکی از انواع دیگر سینوزیت ها است؛ به این ترتیب که فرد دچار سینوزیت حاد می شود و پس از مصرف دارو نیز بهبود می یابد، ولی بعد از سه تا چهار ماه، دوباره دچار عفونت سینوس می شود که درمان این نوع سینوزیت از انواع دیگر آن مشکل تر است.
 
سردردهای سینوزیتی است یا میگرنی؟

اکثر سینوزیت ها سردرد ایجاد نمی کنند و سردردهای سینوسی، همان هایی که مردم اغلب به این نام از آنها یاد می کنند، اغلب میگرن یا سردردهای غیرسینوسی است و با آنتی بیوتیک هم بهبود نمی یابد. به خصوص سینوزیت مزمن اصلا سردرد ندارد. در سینوزیت حاد نیز اغلب، گونه های فرد دردناک می شود تا سر او. این سردردها به راحتی با مسکن و با استراحت خوب می شوند و اصلا عفونی نیستند.
 
سینوزیت به لوزه سوم هم ربط دارد؟
 
همان طور که سینوزیت سبب گرفتگی و ترشحات بینی می شود، لوزه سوم هم علائم مشابهی را نشان می دهد. در بسیاری از کودکان این دو مورد را به سختی می توان از هم تمییز داد، اما معاینه دقیق پزشک می تواند علت اصلی را مشخص کند.

لوزه سوم با متوقف کردن خروج ترشحات از پشت بینی، فرد را دچار سینوزیت می کند. در سینوزیت نیز خروج ترشحات چرکی از پشت بینی موجب تحریک لوزه سوم و ورم آن می شود.
 
چند درصد از سینوزیت های مزمن به جراحی نیاز دارند؟
 
درمان این بیماری معمولا طبی است. یعنی ترجیح بر این است، کسانی که سینوزیت دارند جراحی نشوند، مگر آنکه معالجات دارویی آنها جواب ندهد. به طور متوسط کمتر از یک درصد افرادی که سینوزیت دارند و به پزشک مراجعه می کنند به جراحی نیاز پیدا خواهند کرد. یعنی درمان دارویی در اولویت است.
 
برای کودکان سینوزیتی هم جراحی صورت می گیرد؟
 
در سال های گذشته برای کودکان زیر 10 سال عمل جراحی انجام می شد، ولی امروزه به دلیل خطرات، عوارض و سخت بودن عمل جراحی روی کودکان، سعی بر این است که جراحی انجام نشود.
 
در افراد زیر 10 سال که سینوزیت دارند، اغلب مشکل لوزه سوم وجود دارد که اگر این لوزه جراحی شود، بهتر از جراحی سینوس است، ولی اگر فرد تا سن 15 سالگی بهبود نیافت، آن وقت اقدام به جراحی سینوس می شود.
 
توصیه های قبل و بعد از جراحی چیست؟
 
هم قبل و هم بعد از جراحی فرد باید از مواد آلرژی زا از جمله آلودگی هوا دوری کند، همچنین رطوبت منزل باید بین 30 تا 40 باشد، به خصوص در فصل زمستان. آب بدن نیز باید به میزان کافی باشد، در غیر این صورت خلط درون بینی غلیظ و خشک می شود و راه سینوس ها را می بندد.

کسانی که جراحی نمی کنند نیز از طریق آنتی بیوتیک درمان می شوند. شست و شوی بینی با سرم فیزیولوژی یا آب نمک، دو تا سه بار در روز نیز برای این بیماران بسیار کمک کننده است.

مرجع : پزشکان ایرانی مقیم انگلستان


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 17 خرداد 1393برچسب:, | 22:25 | نویسنده : مهدي مهدوي |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد
.: Weblog Themes By SlideTheme :.