نامه ی مرحوم میرزا محمد الویری به مرحوم احمدخان امیر حسینی سیف الممالک فرمانده فوج قاهر خلج

سر سلسله امرا را کردگار احد، امر و عمر سرمد دهاد. دعا گو محمد ساوه ای در کلک و مداد ساحرم و در علم و سواد ماهر. ملک الملوک کلامم و معلم مسائل حلال و حرام. در کل ممالک محروسه اسم و رسم دارم. درهرعلم معلم و در هراصل موسسم .در کلک عماد دومم درعالم، درعلم وحکم مسلم کل امم سرسلسله اهل کمالم اما کوطالع کامکار و کو مرد کرم؟دلمرده آلام دهرم. کوه کوه دردها در دل دارم. مدام در دام وام، و علی الدوام در ورطه آلام دهرم هر سحر و مسا در واهمه و وسواس که مداح که گردم و کرا واسطه کار آرم که مهامم را اصلاح دهد و دو سه ماهم آسوده دارد. مکرر داد کمال دادم و در هر مورد مدح معرکه ها کردم. همه گوهر همه در، همه لاله همه گل، همه عطار روح همه سرور دل، اما لال را مکالمه و کررا سامعه و کور را مطالعه آمد. همه را طلا سوده در محک ادراک آورده احساس مس کردم و لامساس گو آمدم. اما علامه دهرم، ملولم و محسود و عوام کالحمار محمود و مسرور ... لا اله الا الله وحده وحده دلا در گله مسدود دار در همه حال که کارهای همه عکس مدعا آمد علاوه همه دردها و سرآمد کل معرکه ها عروس مهر در آرامگاه حمل در آمد. عالم و عام لام و کرام، صالح و طالح، صادر و وارد، کودک و سالدار، گدا و مالدار، همه در اصلاح اهل و اولاد و هر کس هر هوس در معامله و سودا دارد آماده و اطعمه و هر سماط گرد آورده، حلوا و کاک، سرکه و ساک، کره و عسل، سمک و حمل، گرمک و کاهو، دلمه و کوکو، امرود و آلو، الی کلم کدو، همه در راه، مکر دعاگو که در کل محرومم و در حکم کاالمعدوم. اگر موهوم و معلول معدل سه صاع و دو درم ارده گردد حامد و مسرورم. مگر کرم سر کار اعلی که سرالولد و سرالوالد در او طلوع کرده و دادرس آمده، درد ها دوا، وامها ادا و کامها روا گردد.
له طول عمر کطول المطر سواء له الدرهم، و که المدر دهد مرد را کام دل کردگار همه عمر آسوده و کامکار دل آرا همه کار و کردار او ملک در سما مادح کار او طول الله عمره و دمره حاسده، هلک اعداءه، اعطه ماله، اصلح احواله و اسعد اولاده مدام السما

از شروع تا خاتمه نامه تمام از حروف بی نقطه الفبا انتخاب و در نوع خود از شاهکارهای ادب زبان پارسی به شمار می آید.انگیزه نامه و موضوع آن قلت در آمد و کثرت عائله و تنگی معیشت بوده است. این نامه در زمان ناصرالدین شاه بوده.


موضوعات مرتبط: فارسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:48 | نویسنده : مهدي مهدوي |
من هم برایم بسیار جالب بود و دوست داشتم شما هم بدونید.

عدد 373 همان عدد مورد نظر است . از هر طرف به آن نگاه کنی عدد اول است. اگر 

یک رقم یک رقم در نظر بگیریم ،هر رقمی یک عدد اول است. و همینطور اگر دو رقم دو رقم در نظر بگیریم 

باز هم اعداد اول داریم. و خود عدد هم که سه رقمی است نیز عددی اول است. پس به این عدد ، عدد  بسیار اول می گوئیم .


موضوعات مرتبط: رياضي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:37 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 

 آیا سیاه چاله ها تمام جهانها را احاطه کرده اند؟ در سال جاری تئوری مطرح شد که بر اساس آن، کل جهان ما می تواند درون سیاه چاله بسیار عظیمی باشد که آن سیاه چاله نیز خود تنها بخشی از یک جهان بسیار بسیار عظیم تر است. به طوریکه تمام سیاه چاله هایی که تاکنون در جهان ما کشف شده اند از ابعاد میکروسکوپی تا بسیار عظیم می توانند یک در فرعی برای رسیدن به این سیاه چاله بسیار بزرگ باشند.


موضوعات مرتبط: فيزيك ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:29 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 

محققان مؤسسه تکنولوژي ماساچوست (MIT)‌ قصد دارند با الگوبرداري از پوست ماهي اژدها، جليقه ضد گلوله اي با قابليت زره‌هاي قديمي طراحي کنند.
شواليه‌ها در قديم از زره‌هاي سخت، به هم پيوسته و فلس دار استفاده مي‌کردند که اين الگو مي‌تواند براي ساخت جليقه‌هاي ضد گلوله نسل جديد مورد استفاده قرار گيرد.
گونه اژدر ماهي Polypterus senegalus داراي آرواره قوي و اسکلت محکم بوده و بيش از 96 ميليون سال قدمت دارند؛ فلس اين ماهي از چندين لايه ساخته شده است و زماني که حيوان توسط مهاجمان گاز گرفته مي‌شود، هر لايه در يک الگوي متفاوت شکسته مي‌شود، اما کل ساختار پوسته سالم باقي مي‌ماند.
محققان با استفاده از اسکن اشعه ايکس، پوشش فلس‌دار و نحوه تعامل آنها را در هنگام حرکت ماهي مورد ارزيابي قرار دادند.
فلس‌ها در نزديکي مناطق انعطاف‌پذير بدن از جمله دم، کوچک بوده و امکان خم شدن ماهي را فراهم مي‌کند؛ فلس‌هاي کنار بدن نيز که از اندام هاي داخلي محافظت مي کنند، بلندتر و سخت‌تر هستند.
مدل رايانه اي با استفاده از انواع فلس در قسمت هاي مختلف بدن ماهي طراحي شده و نمونه اوليه اي 10 برابر اندازه واقعي با کمک پرينتر سه بعدي و مواد سخت ساخته شد که يک پوشش متشکل از 144 فلس بهم پيوسته است.
«سوآتي وارشني» از محققان موسسه تکنولوژي ماساچوست (MIT) تأکيد مي کند: مجموعه اي از مفاصل بين دندانه ها و حفره هاي فلس، اجازه خم شدگي و شناي راحت ماهي درون آب را فراهم مي کند؛ ترکيب انعطاف پذيري و قدرت بهترين کارآيي را براي جليقه ايجاد مي کند.
محققان اميدوارند اين تحقيقات منجر به توسعه جليقه هايي سبک، مقاوم و انعطاف پذير مانند فلس ماهي شده و جايگزين جليقه‌هاي سنگين کولار فعلي شود.


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:28 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 

«گل مریخی»، کشف جدید کنجکاوی در مریخ
مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا در جدیدترین اکتشافات خود بر سطح سیاره سرخ موفق به تهیه عکس از تخته سنگ پیچ در پیچ به شکل مار و «گل مریخی» در دل یک سنگ شده است.
کنجکاوی پیش از این تکه های پلاستیک شفاف را بر سطح مریخ مشاهده کرده بود که مشخص شد این قطعات از خود مریخ نورد جدا شده اند.
در جدیدترین تصاویری که توسط مریخ نورد ناسا تهیه شده است، یک شکل عجیب و شفاف شبیه «گل» در دل یک سنگ مشاهده می شود.
تصویر موسوم به «گل مریخی» در تاریخ 19 دسامبر ( 29 آذر) توسط ابزار تصویرساز میکروسکوپ مانند در انتهای بازوی رباتیک کنجکاوی تهیه شده است. ناسا نسخه خام این تصویر را در وب سایت رسمی مأموریت مریخ نورد منتشر کرده است و بازدیدکنندگان سایت، تعبیر «گل مریخی» را برای این عکس انتخاب کرده اند.
«گای وبستر»، سخنگوی آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا تأکید می کند: به نظر می رسد که این شکل عجیب و شفاف بخشی از تخته سنگ بوده و به مریخ نورد کنجکاوی تعلق ندارد.
ناسا روز جمعه چهارم ژانویه (15 دی) تصویر پانورامای جدیدی از محل حضور مریخ نورد کنجکاوی موسوم به Yellowknife Bay در دهانه گیل مریخ منتشر کرد.
در مرکز این تصویر نیز تخته سنگ های پیچ در پیچ دیده می شوند که شبیه یک مار بزرگ است. این سنگ که ناسا از آن با تعبیر «رودخانه مار» (Snake River) یاد می کند، یک خط نازک از سنگ های تیره در پی هم هستند.


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:28 | نویسنده : مهدي مهدوي |

دانشمندان مؤسسه فناوري جورجيا و دانشگاه اموري در حال کار بر روي پلاکت‌هاي خون مصنوعي هستند که به لخته شدن سريع‌تر خون کمک کرده و خونريزي را در افراد داراي زخم‌هاي خطرناک مانند مجروحان ميدانها جنگ کاهش خواهد داد.
اين محققان موفق به توليد يک ماده زيستي جديد شده‌اند که از عملکرد پلاکت‌هاي خوني که به لخته شدن خون کمک کرده، تقليد مي‌کند.
به گفته محققان در نشست سالانه پيشرفتهاي علمي آمريکا، اين پلاکتهاي مصنوعي در آزمايشات بر روي حيوانات، کار پلاکتهاي طبيعي را تکميل کرده، زمان لخته شدن را تا 30 درصد افزايش و خونريزي را تا 40 درصد کاهش دادند.
اين پلاکت‌هاي مصنوعي قابل خشک و منجمد کردن بوده و کارکنان ارتش مي‌توانند آنها را به ميدانهاي جنگ برده و براي کاهش خونريزي و ارتقاي شانس زنده ماندن سربازان آسيب ديده به آنها تزريق کنند.
اگرچه به گفته محققان، پژوهشهاي بيشتر براي آزمايش پلاکت‌هاي مصنوعي در انسان و توليد فناوري براي انتقال و استفاده از آن در ميدان جنگ مورد نياز است.
اين پلاکتها پس از تزريق در بدن در جريان خون گردش کرده و پس از رسيدن به زخم کار خود را آغاز مي‌کنند. در آنجا اين پلاکت‌ها با همان پروتئين‌هايي که منجر به آغاز فرآيند طبيعي لخته‌سازي خون در بدن شده، فعال مي‌شوند.
از آنجايي که اين پلاکتها بطور خودکار جاي زخم را پيدا مي‌کنند، نيازي به جستجو براي آنها نيوده و از اين رو براي جراحتهاي داخلي بسيار مفيد است.
هنوز مشخص نيست که اين پلاکتها تا چه زمان در بدن دوام دارند؛ اما اگر براي يک دوره کوتاه نيز مقاومت کنند، مي‌توانند به شکل پيشگيري‌کننده در زمان بروز آسيب و زخم مورد استفاده قرار بگيرد.
محققان اميدوارند بتوانند نوعي پلاکت مصنوعي طراحي کنند که بتواند فرآيند التيام زخم را با انتشار علائم شيميايي خاص هدايت کرده و اثر زخم را کاهش دهد.
به گفته محققان اين دستگاه ممکن است طي سه تا پنج سال آينده در دسترس قرار دهد.


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:20 | نویسنده : مهدي مهدوي |

باید پس از خواندن سوال در عرض فقط 5 ثانیه به آن جواب درست را بدهید در پایان تعداد پاسخهای درست شما ضرب در 10 میشود و میزان آی کیو شما را نشان میدهد (آسانی سوالات شما را گول نزند !!!).


1- بعضی از ماهها 30 روز دارند بعضی 31 روز چند ماه 29 روز دارد؟
2- اگر دکتر به شما 3 قرص بدهد و بگوید هر نیم ساعت 1 قرص بخور چقدر طول میکشد تا تمام قرصها خورده شود؟
3- من ساعت 8 شب به رختخواب رفتم و ساعتم را کوک کردم که 9 صبح زنگ بزند وقتی با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شدم چند ساعت خوابیده بودم؟
4- عدد 30 را به نیم تقسیم کنید وعدد 10 را به حاصل آن اضافه کنید چه عددی به دست می آید؟
5- مزرعه داری 17 گوسفند زنده داشت تمام گوسفند هایش به جز 9 تا مردند چند گوسفند زنده برایش باقی مانده است؟
6- اگر تنها یک کبریت داشته باشید و وارد یک اتاق سرد و تاریک شوید که در آن یک بخاری نفتی یک چراغ نفتی و یک شمع باشد اول کدامیک را روشن میکنید؟
7- فردی خانه ای ساخته که هر چهار دیوار آن به سمت جنوب پنجره دارد خرسی بزرگ به این خانه نزدیک میشود این خرس چه رنگی است؟
8- اگر 2 سیب از 3 سیب بردارین چند سیب دارید؟
9- حضرت موسی از هر حیوان چند تا با خود به کشتی برد؟
10- اگر اتوبوسی را با 43 مسافر از مشهد به سمت تهران برانید و در نیشابور 5 مسافر را پیاده کنید و 7 مسافر جدید را سوار کنید و در دامغان 8 مسافر پیاده و 4 نفر را سوار کنید و سرانجام بعد از 14 ساعت به تهران برسید حالا نام راننده اتوبوس چیست؟

ارزیابی تست براساس تعداد جوابهای نادرست سطح هوش
7تا و بیشتر دانش اموز دبستان
6 تا دانش اموز دبیرستان
5 تا دانشجو
2-3 استاد دانشگاه
1 مدیران ارشد


پاسخ تست ها    
1- تمام ماهها حداقل 29 روز را دارند
2- یک ساعت (شما یک قرص را در ساعت 1 و دیگری را درساعت 1/5 و بعدی را در ساعت 2 می خورید)
3- ساعت کوکی نمیتواند شب و روز را تشخیص دهد پس به اولین ساعت 9 که برسد زنگ میزند که
ساعت 9 شب است
4- حاصل 70 است ( تقسیم بر نیم معادل ضرب در 2 است)
5- او 9 گوسفند خواهد داشت
6- کبریت
7- سفید چون خانه ای که هر چهار دیوارش رو به سمت جنوب پنجره داشته باشد باید در نوک قطب جنوب باشد
8- همان2 سیب
9- هیچ( حضرت نوح بود نه حضرت موسی)
10- خوب خودتونید دیگه( نام خودتان)


موضوعات مرتبط: رياضي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:9 | نویسنده : مهدي مهدوي |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.