.:: ویتامین های مفید برای فصل زمستان ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در فصل زمستان نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد. در این فصل، سرما باعث ایجاد التهاب مفصل و درد می شود و از طرفی سرماخوردگی و آنفلوآنزا شیوع پیدا می کند. بسیاری از این بیماری های زمستانی به علت کمبود مواد معدنی یا ویتامین رخ می دهد از این رو با مصرف ویتامین هایی که در این مطلب به نقل از "MSN" ذکر شده است، می توان انرژی مورد نیاز بدن را تامین و از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد.

ویتامین C: هر وقت احساس سرماخوردگی کردید ویتامینC مصرف کنید. هرچند در فصل زمستان، سبزی و میوه سرشار از ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی است اما لازم است به طور منظم مکمل های ویتامین C را برای رشد بافت های بدن، داشتن استخوان و دندان های قوی و پیشگیری از آنفلوآنزا مصرف کنید.

ویتامینA: اگر کمبود آهن دارید، احتمال دارد که میزان ذخیره ویتامین A در بدن ناکافی باشد. ویتامین A باعث تقویت چشم ها و طراوت و نشاط پوست می شود. مصرف این ویتامین در این فصل که زمین خوردن امری طبیعی است، ضرورت دارد زیرا استخوان ها را تقویت می کند.

آهن:
کمبود آهن، احساس خستگی ایجاد می کند به ویژه در زنانی که در دوران قاعدگی دچار خون ریزی شدید می شوند. مکمل های آهن علاوه بر افزایش میزان انرژی، خون تازه و پر اکسیژن را به ریه ها، طحال، مغز استخوان، عضله ها و سلول ها ارسال می کند.

کلسیم:
کلسیم به عنوان ماده معدنی لازم، از استخوان ها و دندان ها مراقبت می کند.

ویتامین D:
با کوتاه تر شدن روزها و بلندشدن شب ها، کمتر نور خورشید را می بینیم. این درحالی است که نور خورشید برای بدن بسیار مهم است زیرا بدن از طریق آن، ویتامینD می سازد.به همین دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید در هر فرصت ممکن لازم است. بدون ویتامینD، بدن قادر به جذب کلسیم یا تحریک برخی واکنش های سیستم ایمنی نیست.

اسیدهای چرب امگا۳:
روزهای تاریک و کوتاه زمستان همراه است با دمای پایین از این رو ممکن است افسردگی را نیز به همراه داشته باشد. مکمل های اسید چرب امگا ۳ می تواند روحیه را بالا ببرد، تمرکز ذهنی را بهبود دهد و از سرماخوردگی پیشگیری کند.

ویتامین E:
اگر دچار خشکی فصلی پوست، ناخن و مو شده اید، این امر به دلیل کمبود ویتامین E است. این آنتی اکسیدان مرطوب کننده پوست را مرطوب می کند و قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن پوست، شکنندگی مو و ناخن در برابر آسیب های رادیکال آزاد، سوختگی و پسوریازیس و شوره را بهبود می دهد.

اسید فولیک:
اگر طرفدار سبزی های برگ دار و سبز نیستید، به احتمال زیاد به اندازه کافی اسید فولیک دریافت نمی کنید. کمبود اسید فولیک باعث پوسته پوسته شدن پوست بر اثر حمام های داغ می شود زیرا به دلیل پایین بودن رطوبت، پوست قادر به حفظ رطوبت کافی نیست.

ویتامین B:
این گروه از ویتامین های انرژی زا که B کمپلکس نام دارد کربوهیدرات را به انرژی تبدیل می کند تا چربی ها و پروتئین ها برای سوخت، مصرف شود. به همین دلیل است که با مصرف ویتامین B به ویژه B۱۲، افسردگی و اضطراب کاهش می یابد.

منیزیم:
بیشتر زنان از دردهای قاعدگی دراین فصل رنج می برند. با افزودن مکمل منیزیم به برنامه غذایی روزانه انقباض عضله و ضربان عصب کاهش می یابد و این دردها کم می شود.


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, | 15:29 | نویسنده : مهدي مهدوي |

پیاز، دوست استخوان ها

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


خوراک خوشبویی نیست، اما اگر بدانید چه ویژگی خاصی دارد، خوردن آن را ترک نمی کنید. پیاز حاوی ترکیبی است که روند از دست دادن کلسیم در بدن را کند کرده و مانع پوکی استخوان می شود. بنابراین مصرف آن برای همه افراد بویژه زنان پس از شروع دوره یائسگی بسیار مفید است. ویتامین C و فولات موجود در آن بدن را در مقابل ابتلا به پوکی استخوان بیمه می کند.

میزان مصرف: روزانه نصف عدد متوسط
شیوه مصرف: به صورت خام همراه با غذا، به عنوان طعم دهنده انواع غذاها و خرد شده همراه با ماست و خیار


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, | 15:28 | نویسنده : مهدي مهدوي |

بادمجان، خوراک مغز

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در نگاه اول این خوراکی بی خاصیت به نظر می رسد، اما بادمجان حاوی نوعی آنتی اکسیدان خاص به نام نازونین یا ناسونین است. این آنتی اکسیدان به صورت خاص پیری سلول های مغز را به تعویق می اندازد. بنابراین مصرف بادمجان مانع از ابتلا به آلزایمر می شود. این خوراکی حاوی فیبر فراوانی است. بنابراین خوردن آن هرچند باعث بروز نفخ می شود، اما به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کرده و مانع چسبندگی روده می شود. بادمجان حاوی پتاسیم است. بنابراین مصرف بادمجان مانع سکته مغزی و قلبی و زوال عقل می شود.

میزان مصرف: روزانه یک عدد متوسط
شیوه مصرف: به صورت کبابی همراه با نان و به صورت کبابی همراه با ماست یا تهیه خورشت بادمجان به شرطی که بادمجان ها کبابی شده باشد


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, | 15:27 | نویسنده : مهدي مهدوي |


کلم بروکسل، ویژه مادران باردار

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اگر قرار باشد یک خوراکی خاص از بین سبزی ها هر روز در برنامه غذایی مادران باردار قرار گیرد، آن کلم بروکسل است. این خوراکی کپسول طبیعی حاوی اسید فولیک و ویتامین B است. در دوران بارداری یکی از نیازهای ضروری مادران باردار مصرف مکمل اسید فولیک و مواد غذایی حاوی این ترکیب مهم است. این سبزی حاوی ویتامین K است. بنابراین مصرف آن برای درمان اختلال های کبدی موثر است. ویتامین C موجود در این خوراکی نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را در مقابل تاثیر منفی عوامل بیماری زا بیمه می کند. پتاسیم موجود در این خوراکی نیز برای قلب مفید است. فیبر موجود در کلم بروکسل به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند و مانع ابتلا به یبوست می شود. این سبزی منبع اسید چرب امگا۳ گیاهی است. بنابراین مصرف کلم بروکسل باعث کاهش و کنترل میزان چربی خون می شود.

میزان مصرف: روزانه ده عدد
شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا همراه ماست یا به صورت بخارپز به عنوان مخلفات غذا


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, | 15:27 | نویسنده : مهدي مهدوي |

اسفناج، دوست کم خون ها

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اگر دنبال منبع انواع ویتامین ها هستید، علاوه بر کلم بروکلی می توانید اسفناج مصرف کنید. این سبزی ویژه حاوی انواع ویتامین هاست. ازطرفی اسفناج حاوی آهن است؛ بنابراین مصرف آن برای افراد کم خون مناسب است. فیبر موجود در اسفناج باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود و مصرف آن به دلیل ترکیب هایی که دارد مانع ابتلا به سرطان روده و پوکی استخوان می شود.

میزان مصرف: روزانه یک فنجان
شیوه مصرف: سالاد اسفناج، بورانی اسفناج، به صورت بخارپز به عنوان مخلفات غذا و به عنوان سبزی آش



موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, | 15:27 | نویسنده : مهدي مهدوي |

سیب زمینی شیرین،‌ هضم بهتر غذا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


این خوراکی پرخاصیت حاوی ترکیب های ضد سرطان یعنی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A، C و منگنز است. این خوراکی برای افراد کم خون نیز مفید است به این دلیل که سرشار از آهن است. فیبر موجود در سیب زمینی نیز به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند. از طرفی ساختار و بافت سیب زمینی به هضم بهتر غذا کمک می کند. البته بعضی از پژوهشگران دلیل آن، یعنی تاثیر سیب زمینی در هضم بهتر غذا را به شیرینی طبیعی آن نسبت می دهند.

میزان مصرف: روزانه نصف سیب زمینی متوسط
شیوه مصرف: به صورت آب پز همراه غذا، به عنوان شام همراه با گوجه فرنگی و پنیر و سوپ سیب زمینی و هویج و آب مرغ


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, | 15:26 | نویسنده : مهدي مهدوي |

کدوحلوایی، ضدالتهاب

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


کدو حلوایی یا همان کدو تنبل، سبزی حاوی بتاکاروتن و ویتامین C است.این دو ترکیب ضد التهاب است. بنابراین مصرف روزانه کدو حلوایی مانع التهاب بافت های بدن شده و در صورت بروز چنین مشکلی، مصرف کدو حلوایی تا حد زیادی می تواند التهاب بافت ها را از بین ببرد. کدو حلوایی به دلیل ترکیب های ضدالتهابی به کنترل نشانه های آسم نیز کمک می کند و مصرف آن مانع ابتلا به پوکی استخوان می شود. کدو تنبل حاوی پتاسیم، منیزیم و فیبر است.

میزان مصرف: روزانه یک فنجان خرد شده
شیوه مصرف: به صورت خام همراه با ماست


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, | 15:26 | نویسنده : مهدي مهدوي |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.