اولین بار، جان کندرو  وهمکارانش در دهه 1950 ، با روش انکسار اشعه x ، پی به ساختمان سه بعدی میوگلوبین نهنگ اسپرم بردند و به دنبال آن ، ساختمان  هموگلوبین اسب هم بررسی شد.

میوگلوبین یک پروتئین کوچک با وزن مولکولی 16700 KD علاوه بر ذخیره اکسیژن ، وظیفه اکسیژن رسانی به عضلات قلبی و اسکلتی را برعهده دارد.به خاطرهمین ، غنی بودن عضلات حیوانات شیرجه رو از این پروتئین ،  امکان ماندن درزیر آب برای مدت طولانی را ، به این حیوانات می دهد.

میوگلوبین یک زنجره پلی پپتیدی متشکل از 153 ریشه اسید آمینه و یک گروه پروتوپورفیرین هِم میباشد که حدود 80% از این زنجیره به صورت هشت مارپیچ آلفا چین خورده است . شروع نام گذاری  هشت مارپیچ آلفا از پایانه N ترمینال است و به طور معمول با حروف الفبای انگلیسی از A تا H نام گذاری می شوند.

نواحی موجود در بین مارپیچ ها به ترتیب به صورت AB ، BC ، CD ، ......... ، GH نشان داده می شوند . نواحی غیر مارپیچ بین انتهای N ترمینال و مارپیچ A به صورت NA و در مورد نواحی بین انتهای C ترمینال و مارپیچ H به صورت HC نشان داده می شوند. ریشه های اسید آمینه در هر مارپیچ و نواحی بین مارپیچ به طور متوالی از شماره یک شماره گذاری می شوند.

سطح خارجی میوگلوبین قطبی است. در حالی که قسمت داخلی آن دارای آمینو اسیدهای غیر قطبی لوسین ، والین ، متیونین و فنیل آلانین و دو اسیدآمینه قطبی هیستیدین به نام های پروکسیمال و دیستال می باشد.


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، شيمي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394برچسب:, | 9:20 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

 

 

یخی که معمولا در اطرافمان میبینیم،ازانجماد آب به وجود می آید.زمانی که دمای آب به صفر درجه سانتی گراد برسد،تبدیل به یخ می شود.نوع دیگری ازیخ وجود دارد که یخ خشک نامیده می شود.

یخ خشک دی اسید کربن جامد است.زمانی که دی اکسید کربن در درجه ی تقریبی 80درجه سانتی گراد ازگاز به جامد تبدیل می شود،یخ خشک حاصل می شود.این ماده آنقدر سرد است که اگر در دست نگه داریم باعث یخ زدگی می شود.یخ خشک معمولاً بر اثر سرد کردن دی اکسید کربن در فشار بالا یه دست می آید.یخ خشک به


موضوعات مرتبط: شيمي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 30 خرداد 1393برچسب:, | 9:20 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

 


پژوهشی که به وسیله 140 عضو گروه تحقیقاتی منتشر شده، نشان می‌دهد: این مواد شیمیایی که فتالاتس‌ها(Phthalates) نام دارند در همه وسایل شخصی و غیر شخصی افراد وجود دارد که می‌تواند به روش‌های مختلف به بدن نفوذ کند.

تصور کنید کودکی در کلاس درس مدرسه نشسته است، او مدادش را که دارای پاک کنی در انتهای آن است، بر می‌دارد و...


ناخودآگاه می‌جود، بنابراین مواد شیمیایی که اصولا به سم تبدیل می‌شوند، در بزاق دهان حل شده و به داخل بدن نفوذ می‌کنند، به این طریق مشکلات زیادی برای کودک به وجود می‌آید.
به گزارش ایسنا، پژوهشی که به وسیله 140 عضو گروه تحقیقاتی منتشر شده، نشان می‌دهد: این مواد شیمیایی که فتالاتس‌ها(Phthalates) نام دارند در همه وسایل شخصی و غیر شخصی افراد وجود دارد که می‌تواند به روش‌های مختلف به بدن نفوذ کند.

مطالعه انجام شده در آزمایشگاه‌های شیمیایی برلین آلمان نشان داد: پاک‌ کن‌ مدادها سه برابر بیش از سایر وسایل شخصی کودکان، حاوی فتالاتس‌ها هستند.

نگرانی در خصوص فتالاتس‌ها تازگی دارد و محققان یادآور شدند: مواد موجود در پاک کن‌ها که حاوی مقدار زیادی فتالاتس‌ها هستند، تا حدی نگرانی‌ها را افزایش داده‌اند. بنابراین محققان در صدد ممنوع کردن ساخت آن‌ها هستند.

به هر حال پژوهشگران به والدین هشدار دادند تا در این خصوص مراقبت‌های خود را افزایش داده و تا حد امکان جلوی است
فاده از این مدادپاک‌کن‌ها توسط کودکان را بگیرند.


موضوعات مرتبط: شيمي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:, | 10:13 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

چرا وقتی در نوشابه نمک می ریزیم گاز با شدت بیشتری آزاد می شود؟
هرچه دمای آب کمتر و فشار بیشتر باشد اب گاز بیشتری را در خود حل می کند. بنابراین گازCO2 را تحت این شرایط در نوشابه وارد می کنند تا نوشابه از این گاز اشباع شود. زمانی که درِ نوشابه برداشته می شود و در دما و فشار معمولی قرار می گیرد محلول خاصیت فوق اشباع پیدا می کند و تمایل به


موضوعات مرتبط: شيمي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 خرداد 1393برچسب:, | 10:0 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

 

 

بسپار یا پلیمر (به انگلیسی: polymer) ماده‌ای شامل مولکول‌های بزرگی است که از واحدهای کوچک تکرار شونده که تکپار یا مونومر نامیده می‌شود، ساخته شده است. تعداد واحدهای تکرارشونده در یک مولکول بزرگ درجه بسپارش یا درجه پلیمریزاسیون نامیده می‌شود. بسپارهایی که فقط از یک نوع واحد تکرار شونده تشکیل شده‌اند، جوربسپار (Homopolymer) و آنهایی که از دو واحد تکرارشونده تشکیل شده‌اند، همبسپار (copolymer) نامیده می‌شوند.


موضوعات مرتبط: شيمي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 27 خرداد 1393برچسب:, | 8:42 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 
 



تصویر

 

ساختار اسیدهای آمینه

هر اسید آمینه ، از یک کربن نامتقارن به نام کربن آلفا تشکیل یافته است که با چهار گروه مختلف کربوکسیل (COOH) اتم هیدروژن ، گروه آمینه بازی (NH2-) و یک زنجیره غیر جانبی (R-) پیوند برقرار می‌کند. ریشه R ممکن است یک زنجیره کربنی و یا یک حلقه کربنی باشد. عوامل دیگری مانند الکل ، آمین ، کربوکسیل و نیز گوگرد می‌توانند در ساختمان ریشه R شرکت کنند. زنجیره جانبی خود چندین اتم کربن دارد و آنها را به ترتیبی که از کربن آلفا ، فاصله می‌گیرند، با حروف بتا (?) ، گاما (?) و دلتا (?) نشان می‌دهند.

اگر در حالی که عامل COOH روی کربن آلفا قرار داد عامل NH2 روی کربنهایی غیر آلفا قرار گیرد. نوع اسید آمینه به ? ، ? یا ? تغییر خواهد کرد. اسیدهای آمینه آزاد به مقدار بسیار ناچیز در سلولها وجود دارند. بیشتر اسیدهای آمینه آلفا در سنتز پروتئین شرکت می‌کنند، در صورتی که اسیدهای آمینه بتا ، گاما و دلتا واسطه‌های شیمیایی هستند. بیشتر اسیدهای آمینه در PH هفت به صورت دو قطبی در می‌آیند یعنی گروه NH2
پروتون می‌گیرد و گروه COOH هیدروژن خود را از دست می‌دهد و به صورت –COO- در می‌آید.

ایزومری در اسیدهای آمینه

مطابق قرار داد اگر ساختمان فضایی یک اسید آمینه را در نظر بگیریم، چنانچه عامل NH2 که به کربن آلفا متصل است در طرف چپ باشد، می‌گوییم که این اسید آمینه از نوع L است و هرگاه عامل NH2 در طرف راست کربن آلفا قرار گیرد، گوییم که این اسید آمینه از نوع ? است. برخلاف قندهای طبیعی که از نوع دلتا هستند، اسیدهای آمینه طبیعی همگی از نوع L می‌باشند. ایزومرها را انانتیومر می‌گویند.


موضوعات مرتبط: شيمي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 26 خرداد 1393برچسب:, | 10:9 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 
 

الکترونگاتیوی پاولینگ

 

اولین بار پاولینگ در سال 1932، مفهوم الکترونگاتیوی عناصر را در شیمی وارد و آن را چنین توصیف کرد:
«الکترونگاتیوی هر عنصر عبارت از میزان تمایل اتم آن به جذب الکترونهای پیوندی به سمت خود، در یک مولکول است».
قابل توجه است که الکترونگاتیوی را معمولاً با علامت نشان می‌دهند (یکی از حروف الفبای یونانی است که کای« » تلفظ می‌شود).
در آن زمان معلوم شده بود که انرژی پیوند مولکول دو اتمی ناجور هسته از میانگین انرژیهای پیوندی مولکولهای غیرقطبی جور هسته بیشتر است. در آنجا این افزایش قدرت پیوندی به قطبیت پیوند نسبت داده شد. از طرفی قطبیت پیوند ناشی از اختلاف الکترونگاتیوی دو اتم می‌باشد. لینوس پائولینگ شیمیدان برجسته و برنده دو جایزه نوبل شیمی و صلح بر مبنای همین ارتباط اولین مقیاس الکترونگاتیوی را در سال 1932 میلادی پیشنهاد کرد. این مقیاس را الکترونگاتیوی پائولینگ می‌نامند. در واقع اختلاف انرژی پیوندی تجربی و محاسبه شده با فرض بر این که مولکول کاملاً غیرقطبی باشد، معیاری برای اختلاف الکترونگاتیوی دو اتم می‌باشد. برای مثال، اگر بر روی اتمهای برم و هیدروژن در مولکول همانند مولکولهای

موضوعات مرتبط: شيمي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 26 خرداد 1393برچسب:, | 10:8 | نویسنده : مهدي مهدوي |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد
.: Weblog Themes By SlideTheme :.