آشنایی با صورت فلکی اسد

صورت فلکی اسد که پنجمین صورت فلکی منطقه البروج به حساب میاد در محدوده درجات ۱۲۰ تا ۱۵۰ از فلک البروج واقع شده و در سمت شرق صورت فلکی سرطان قرار داره. از کواکب معروف صورت فلکی اسد میشه به کواکب قلب الاسد و ذنب الاسد و جبهه و خراتین و راس شمالی اسد و راس جنوبی اسد اشاره کرد. در شکل زیر می تونید صورت فلکی اسد و محل شروع اولین درجه از صورت فلکی اسد یعنی درجه ۱۲۰ از دایره بروج رو ببینید. اسامی کواکب به ترتیب شماره عبارتند از:

۱- قلب الاسد

۲- ذنب الاسد

۳- جبهه

۴- خراتین

۵- راس شمالی اسد

۶- راس جنوبی اسد

در شکل زیر هم می تونید


موضوعات مرتبط: علم نجوم ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, | 10:1 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

صورت فلکی میزان هفتمین صورت فلکی منطقه البروج بوده و در محدوده درجات ۱۸۰ تا ۲۱۰ از دایره بروج واقع شده. صورت فلکی میزان به شکل یک ترازوست. اولین درجه از صورت فلکی میزان بر نقطه اعتدال پاییزی منطبق بوده که در حال حاضر بعلت حرکت ثانیه کواکب به اندازه ۳۰ درجه و ۲۵ دقیقه از نقطه اعتدال پاییزی فاصله گرفته که  انشاالله بعدا بحث مفصلی راجع به این قضیه خواهیم کرد و درس کاملی رو به بررسی این موضوع اختصاص خواهیم داد. در شکل زیر صورت فلکی میزان و توضیحات اون رو مشاهده می کنید.

دو کوکبی که در تصویر به


موضوعات مرتبط: علم نجوم ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, | 9:59 | نویسنده : مهدي مهدوي |

آشنایی با صورت فلکی دلو

صورت فلکی دلو یازدهمین صورت فلکی از منطقه البروج بوده و در محدوده درجات ۳۰۰ تا ۳۳۰ از دایره بروج قرار گرفته است. برخی از کواکب مهم صورت فلکی دلو عبارتند از:

۱- کوکب سعد السعود که در محدوده صورت فلکی جدی قرار داره اما جزو صورت فلکی دلو محسوب میشه و نشان دهنده یکی از منازل سعد قمر بنام منزل سعود است.

۲- کوکب سعد الملک

۳- کوکب سعد الاخبیه که نشان دهنده یکی از منازل قمر به نام منزل اخبیه ست.

در تصویر زیر می تونید مشخصات صورت فلکی دلو رو ملاحظه کنید.

به این تصویر


موضوعات مرتبط: علم نجوم ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, | 9:57 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

صورت فلکی قوس نهمین صورت فلکی منطقه البروج بوده و در محدوده درجات ۲۴۰ تا ۲۷۰ دایره بروج قرار گرفته است. نقش صورت فلکی قوس شبیه موجودی است که نیمه اول آن انسان و نیمه پسین اون شبیه اسب است. به صورت فلکی قوس صورت فلکی کماندار یا رامی هم گفته میشه.

تعدادی از کواکب صورت فلکی قوس عبارتند از: قوس(کمان) شمالی، قوس میانی، قوس جنوبی، نصل(نوک تیز پیکان)، رکبة الرامی(زانوی تیرانداز).

در تصویر زیر می تونید صورت فلکی قوس و کواکب و توضیحاتش رو ببینید.

 

در تصویر زیر هم


موضوعات مرتبط: علم نجوم ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, | 9:55 | نویسنده : مهدي مهدوي |

گویچه‌های سفید (لوکوسیت‌ها) یا گلبول‌های سفید از یاخته‌های خون هستند. گویچه‌های سفید بخشی از دستگاه ایمنی بدن هستند و بدن را از بیماری‌های عفونی محافظت می‌کنند. لوکوسیت‌ها بر خلاف اریتروسیت‌ها هسته‌دار و متحرک هستند. در انسان بالغ گویچه‌های سفید در مغز استخوان جناغ و لگن خاصره ساخته می‌شوند (در کودکان مضافا در استخوان لوله‌ای دست‌ها) و در خون آزاد می‌شوند. گویچه‌های سفید سپس در لوزهها، طحال، مغز استخوان، غدد لنفاوی و تیموس "می‌آموزند" که دقیقا چه نوع وظیفه دفاعی به عهده دارند و چه چیزهایی خودی و چه چیزهایی غیر خودی (دشمن) محسوب می‌شوند.

                                                                     

 


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 12:56 | نویسنده : مهدي مهدوي |

غضروف بافت پیوندی نیمه جامد است که از مزانشیم جنینی منشا می‌گیرد. سلولهای سازنده غضروف کندروسیت نام دارند. کندروسیتها ماتریکس غضروف را می‌سازند. ماده زمینه‌ای ماتریکس حاوی مقدار زیادی آب (تا ۷۰٪). گلیکوزآمینوگلیکانها (کندروئیتین سولفات و اسید هیالورونیک) و گلیکوپروتئینها می‌باشد. در این ماده زمینه‌ای الیاف (کلاژن و الاستین) قرار دارند.

غضروف یا بخشی از یک اندام مانند تیغه بینی، حنجره، نای و لاله گوش را می‌سازد یا انتهاهای استخوانها را در یک مفصل میپوشاند. استخوانها داشتن حرکتی آسان بر روی یکدیگر را مدیون غضروفهای سالم هستند. وظیفه دیگر غضروفهای مفصلی جذب شوک در طی حرکات فیزیکی میباشد.

به طور کلی با توجه به غالب بودن نوع رشته شرکت کننده در ساختمان ماتریکس غضروف ، در بدن سه نوع غضروف داریم: غضروف فیبرو (fibro cartilage) مانند دیسک بین مهره‌های کمر، غضروف ارتجاعی (Elastic cartilage) مانند لاله گوش، غضروف شفاف (Hyaline Cartilage) مانند غضروف مفصلی.

 

تصویر

برش عرضی بافت غضروف

 

 

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 12:55 | نویسنده : مهدي مهدوي |

بزرگترین ستاره ای که ما در کیهان میشناسیم کدام است؟

قبل از اینکه مستقیما به سراغ جواب این سوال برویم بهتر است نگاهی به خورشید خودمان بیندازیم . خورشید، این ستاره نام آشنای منظومه ما با قطری در حدود 1.4 میلیون کیلومتر (870،000 مایل) دارای ابعاد بسیارعظیمی است که حتی تصور آن هم به سختی امکان پذیراست.این ستاره 99% از کل ماده موجود در منظومه شمسی ما را به خود اختصاص داده است و میتوان یک میلیون سیاره زمین را به راحتی درون آن جای داد.

 ستاره شناسان برای مقایسه ستارگان بزرگ و کوچک از دو اصطلاح" شعاع خورشیدی "و "جرم خورشیدی "استفاده می کنند . یک شعاع خورشیدی برابر است با690،000 کیلومتر (432،000مایل) ویک جرم خورشیدی معادل 2 x 1030 کیلومتر(4.3 x 1030 پوند) _که چیزی در حدود 000،000،000،000،2000،000،000،000،000،000کیلومتر می شود _است.

یکی از ستارگان غول پیکر کهکشان ما "اتا کارینا"ست که در فاصله ای در حدود7500 سال نوری از زمین قرار دارد .اتا کارینا جرمی  100 برابر جرم خورشیدی دارد و4 میلیون برابر از خورشید ما  درخشان تر است . بیشتر ستارگان با ساطع کردن بادهای خورشیدی در طول زمان جرم خود را از دست میدهند  . اتا کارینا  نیز با توجه به اندازه فوق العاده زیادش  هر سال جرمی  در حدود 500 برابر جرم زمین را بوسیله  تولید بادهایی که پراکنده می کند از دست می دهد . بااین حال و با توجه به این جرم عظیم از دست رفته، باز هم مشخص کردن دقیق سطح پایانی ستاره و نقطه آغازی بادهای میان ستاره ای آن برای اختر شناسان کاری بسیار دشوار است.

بنابراین شاید دقیق ترین اندازه ای که برای آن میتوان در نظر گرفت این است که اتا کارینا اندازه ای در حدود 400 برابر خورشید ما دارد . و نکته جالب توجه تر اینکه  به زودی اتا کارینا به صورت یک ابر نواختر منفجر خواهد شد و ما شاهد تماشایی ترین و فوق العاده ترین سوپر نوایی خواهیم بود که بشر تا به حال دیده است.

ولی اتا کارینا نیز در برابر


موضوعات مرتبط: زمین شناسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 12:50 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

 

 

منظومهٔ شمسی، منظومهٔ خورشیدی یا سامانهٔ خورشیدی (به انگلیسی: Solar System) سامانه‌ای متشکل از یک ستاره به نام خورشید و اجرام آسمانی است که در مدارهایی پیرامون آن می‌گردند.

سامانهٔ خورشیدی از انفجار یک ابرنواختر و فروریزش یک ابر چرخان پدید آمد و در دوران رنسانس و با مشاهدات افرادی از جمله گالیلئو گالیله کشف‌شد. این منظومه در بازوی شکارچی، کهکشان راه شیری واقع‌شده و ۲۵٬۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشانی و کنارهٔ کهکشان فاصله دارد. خورشید بیش از ۹۹٫۸ درصد جرم سامانهٔ خورشیدی را شامل می‌شود و منبع انرژی بسیار از جمله انرژی گرما و نور است. این ستاره یک ستارهٔ نوع جی رشته اصلی و عضوی از جمعیت ستارگان نخستین است. بقای سامانهٔ خورشیدی به بقای خورشید وابسته است و اگر خورشید نابود شود، منظومهٔ شمسی نیز نابود می‌شود.

سامانهٔ خورشیدی (منظومهٔ شمسی) دارای هشت سیاره (تیر، ناهید، زمین، بهرام، هرمز، کیوان، اورانوس و نپتون) و پنج سیارهٔ کوتوله (سرس، پلوتو، هائومیا، ماکی‌ماکی و اریس) است. چهار سیارهٔ نخست، سیارات درونی یا زمین‌سان هستند و بیشتر از سنگ ساخته شده‌اند و چهار سیارهٔ دیگر سیارات بیرونی یا غول‌های گازی هستند و از گازهای مختلف ساخته شده‌اند. علاوه بر این اجرام، سامانهٔ خورشیدی دارای اجرام دیگری از جمله ماه‌ها، سیارک‌ها، شهاب‌وارها، شهاب‌ها، شهاب‌سنگ‌ها و دنباله‌دارهاست. سامانهٔ خورشیدی هم‌چنین دارای مناطق خاصی از جمله کمربند سیارک‌ها، کمربند کویپر و دیسک پراکنده است.

ماده‌ای نازک و فشرده

 


موضوعات مرتبط: زمین شناسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 12:48 | نویسنده : مهدي مهدوي |

خورشید

 
نمایی از خورشید و جو آن

خورشید ستارهای است که زمین و اجرام دیگر منظومهٔ شمسی پیرامون آن می‌گردند. این جسم مسلط بر منظومهٔ شمسی، بیش از ۹۹٫۸ درصد جرم این منظومه را شامل می‌شود.جرم خورشید ۷۴۳ برابر مجموع جرم همهٔ سیارات منظومهٔ شمسی و ۳۳۰٬۰۰۰ برابر جرم زمین است. این ستاره منبع انرژی بسیار است که بخشی از نور و گرمای آن موجب بقای زندگی بر روی کرهٔ زمین می‌شود. دمای سطحی خورشید حدود °۵٬۰۰۰ سانتی‌گراد و دمای هستهٔ آن حدود °۱۵٬۵۰۰٬۰۰۰ سانتی‌گراد است.

میانگین فاصلهٔ زمین از خورشید ۱۴۹٬۶۰۰٬۰۰۰ میلیون کیلومتر (۹۲٬۹۶۰٬۰۰۰ میلیون مایل) است. این فاصله به عنوان یک واحد نجومی شناخته می‌شود و مقیاس اندازه‌گیری فاصله در سراسر منظومهٔ شمسی است. خورشید یکی از بیش از ۱۰۰ میلیارد ستارهٔ کهکشان راه شیری است و مدار آن ۲۵٬۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان فاصله‌دارد. این ستاره نسبتاً جوان است و عضوی از جمعیت ستارگان نخستین (ستارگانی که نسبتاً در داشتن عناصر سنگین‌تر از هلیم غنی هستند) است. علاوه بر جمعیت ستارگان نخستین، دو جمعیت دیگر (جمعیت دومین ستارگان و جمعیت سومین ستارگان) وجود دارد.


موضوعات مرتبط: زمین شناسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 12:47 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 

سیارات درونی

 
سیارات درونی منظومهٔ شمسی به ترتیب از راست به چپ: مریخ، زمین، ناهید، تیر

سیارات درونی، سیاراتی هستند که در منظومهٔ شمسی درونی و مداری نزدیک به خورشید قرار دارند. منظومهٔ شمسی دارای چهار سیارهٔ درونی به نام‌های تیر، ناهید، زمین و مریخ است. به غیر از محلی که سیارات درونی و بیرونی در آن قرار دارند، تفاوت‌های دیگری میان این سیارات وجود دارد. سیارات درونی بیشتر از سنگ ساخته شده‌اند و نسبت به سیارات بیرونی، کوچک‌تر و چگال‌تر هستند. شمار ماه‌های این سیارات کم یا هیچ است و هیچ حلقهٔ سیاره‌ای پیرامون آن‌ها وجود ندارد. این سیارات را «سیارات زمین‌سان» نیز می‌نامند، زیرا آن‌ها سطوح سنگی و جامد دارند.

تیر

تیر کوچک‌ترین سیارهٔ منظومهٔ شمسی و نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است. این سیاره تنها کمی بزرگ‌تر از ماه است و با خورشید فاصله‌ای در حدود ۵۸ میلیون کیلومتر (۰/۳۸ واحد نجومی) دارد. دورهٔ چرخش این سیاره ۵۹ روز زمینی و تناوب مداری آن تنها ۸۸ روز زمینی است. تیر سیاره‌ای سنگی است و سطح آن جامد و دارای گودال و چاله و بسیار شبیه سطح ماه است و هیچ ماه و حلقه‌ای ندارد. جو نازک این سیاره (تقریباً بدون جو) عمدتاً از اکسیژن (O۲)، سدیم (Na)، هیدروژن (H۲)، هلیم (He) و پتاسیم (K) ساخته شده‌است.

دمای سطحی تیر می‌تواند به °۴۳۰ سانتی‌گراد برسد. از آن‌جا که این سیاره جوی برای حفظ این گرما ندارد، دمای سطحی آن در شب تا °۱۷۰- سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. تغییر دمای این سیاره °۶۰۰ سانتی‌گراد و بیش‌ترین نوسان دما در منظومهٔ شمسی است.

ناهید

 

موضوعات مرتبط: زمین شناسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 12:46 | نویسنده : مهدي مهدوي |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 39 صفحه بعد
.: Weblog Themes By SlideTheme :.