سیارات بیرونی

 

غول گازی (سیارهٔ بیرونی یا سیارهٔ مشتری‌سان) سیاره‌ای است که عمدتاً از سنگ و مواد جامد ساخته نشده، بلکه از گازهای مختلف ساخته شده‌است. این سیارات به طور کامل از گاز ساخته نشده‌اند و ستاره‌شناسان یک مرکز سنگی برای این سیارات در نظر می‌گیرند. منظومهٔ شمسی دارای چهار غول گازی به نام‌های مشتری، زحل، اورانوس و نپتون است. به دلیل این که این سیارات دورترین سیارات منظومهٔ شمسی نسبت به خورشید هستند، آن‌ها را سیارات بیرونی می‌نامند. از آن‌جا که این سیارات از گاز ساخته شده‌اند، دارای چگالی کم هستند. علاوه بر بزرگ‌بودن، غول‌های گازی به سرعت می‌چرخند و پیرامون خود دارای حلقه هستند و ماه‌های بسیاری نیز دارند. از آن‌جا که این سیارات دورتر از سیارات درونی هستند، دانشمندان نتوانسته‌اند از نزدیک مطالعات گسترده‌ای بر روی آن‌ها انجام‌دهند. علاوه بر منظومهٔ شمسی، دانشمندان غول‌های گازی دیگری را در سامانه‌های خورشیدی دیگر کشف کرده‌اند که مانند مشتری هستند.

مشتری

 
نمایی از لکهٔ سرخ بزرگ (نگارهٔ گرفته‌شده توسط وویجر ۱)

مشتری بزرگ‌ترین سیارهٔ منظومهٔ شمسی و پنجمین سیارهٔ دور از خورشید است. این سیاره یکی از درخشان‌ترین اجرام آسمان شب است، تنها ماه، زهره و گاهی اوقات مریخ درخشان‌تر هستند. میانگین فاصلهٔ مشتری از خورشید برابر با ۷۷۷٬۹۲۰٬۰۰۰ کیلومتر (۵٫۲ واحد نجومی) است. قطر استوایی این سیاره تقریباً ۱۴۳٬۰۰۰ (۸۹٬۰۰۰ مایل) است و به اندازه‌ای بزرگ است که همهٔ سیارات دیگر منظومهٔ می‌توانند در آن جای بگیرند. هم‌چنین می‌توان ۱٬۰۰۰ کرهٔ زمین را درون مشتری جای‌داد. ترکیبات این سیاره مانند ترکیبات یک ستاره است و اگر سنگینی آن ۸۰ برابر شود، تبدیل به یک ستاره می‌شود. دورهٔ چرخش این سیاره ۹/۹۲۵ ساعت و تناوب مداری آن ۱۱ سال و ۳۱۳٫۸۳۹ روز است.

دمای مشتری °۱۴۸- سانتی‌گراد است و جو آن را هیدروژن (H۲) و هلیم (He) می‌سازند. این سیاره دارای سه حلقهٔ بسیار کدرتر از حلقه‌های زحل است که توسط فضاپیمای وویجر ۱ در سال ۱۹۷۹ کشف شده‌است. حلقهٔ اصلی مسطح است و ضخامت آن در حدود ۳۰ کیلومتر (۲۰ مایل) و گستردگی و وسعت آن تا حدود ۶٬۴۰۰ کیلومتر (۴٬۰۰۰ مایل) است. حلقهٔ دوم نیز ابر مانند است و ضخامت آن در حدود ۲۰٬۰۰۰ کیلومتر (۱۲٬۰۰۰ مایل) است. حلقهٔ سوم به دلیل شفافیت خود بسیار نازک است و از ذرات گرد و غباری که قطرشان به ۱۰ میکرون هم نمی‌رسد، ساخته شده‌است و تا حدود ۱۲۹٬۰۰۰ کیلومتر (۸۰٬۰۰۰ مایل) به لبهٔ بیرونی و تا حدود ۳۰٬۰۰۰ کیلومتر (۱۸٬۶۰۰ مایل) از درون گسترش می‌یابد. شمار ماه‌های مشتری ۶۳ است. چهار ماه بزرگ مشتری، گانمید، کالیستو، آیو و اروپا هستند که توسط گالیلئو گالیله کشف شده‌اند و به ماه‌های گالیله‌ای مشهوراند. گانیمد بزرگ‌ترین ماه منظومهٔ شمسی است.

زحل

 

موضوعات مرتبط: زمین شناسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 12:45 | نویسنده : مهدي مهدوي |
تاريخ : جمعه 9 خرداد 1393برچسب:, | 11:26 | نویسنده : مهدي مهدوي |

جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، نمایش جدولی عنصرهای شیمیایی بر پایهٔ عدد اتمی، آرایش الکترونی و ویژگی‌های شیمیایی آن‌ها است. ترتیب جایگیری عنصرها در این جدول از عدد اتمی کمتر به سوی عدد اتمی (شمار پروتون‌های) بالاتر است. شکل استاندارد این جدول ۱۸ × ۷ است؛ عنصرهای اصلی در بالا و دو ردیف کوچکتر از عنصرها در پایین جای دارد. می‌توان این جدول را به چهار مستطیل شکست، این چهار ستون مستطیلی عبارتند از: بلوک اس در سمت چپ، بلوک پی در راست، بلوک دی در وسط و بلوک اف یا همان فلزات واسطهٔ داخلی در پایین. ردیف‌های این جدول، دوره و ستون‌های آن یا همان ستون‌های s و d و p، گروه‌های جدول تناوبی نام دارند. همچنین گاهی برخی از این گروه‌های نام‌های ویژه‌ای دارند برای نمونه گروه هالوژن‌ها و گازهای نجیب از آن جمله‌اند. هدف از ساخت جدول تناوبی چه به شکل مستطیلی و چه به شکل‌های دیگر برای بررسی بهتر ویژگی‌های شیمیایی عنصرها بوده است این جدول کاربرد زیادی در دانش شیمی و پردازش رفتار عنصرها دارد.

اعتبار جدول تناوبی به پای دیمیتری مندلیف نوشته شده است با اینکه پیشروان دیگری پیش از او وجود داشته‌اند. او این جدول را در سال ۱۸۶۹ منتشر کرد این نخستین جدولی بود که به این گستردگی مرتب شده بود. مندلیف این جدول را درست کرد تا ویژگی‌های دوره‌ای آنچه که بعدها «عنصر» نام گرفت را بهتر نشان دهد. وی توانسته بود برخی ویژگی‌های عنصرهایی که هنوز کشف نشده بود را پیشبینی کند و جای آن‌ها را خالی گذاشته بود. کم کم با پیشرفت دانش، عنصرهای تازه تری شناسایی شد و جای خالی عنصرها در جدول پُر شد. با شناسایی عنصرهای نو و گسترش شبیه سازی‌های نظری دربارهٔ رفتار شیمیایی مواد، جدول آن روز مندلیف بسیار گستده تر شده است.

همهٔ عنصرهای شیمیایی از عدد اتمی ۱ (هیدروژن) تا ۱۱۸ (آن‌ان‌اکتیوم) شناسایی یا ساخته شده‌اند. دانشمندان هنوز به دنبال ساخت عنصرهای پس از آن‌ان‌اکتیوم اند و البته این پرسش را پیشرو دارند که عنصرهای تازه تر چگونه جدول را اصلاح خواهند کرد. همچنین ایزوتوپ‌های پرتوزای بسیاری هم در آزمایشگاه ساخته شده است.


موضوعات مرتبط: شيمي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 9 خرداد 1393برچسب:, | 11:24 | نویسنده : مهدي مهدوي |
تاريخ : جمعه 9 خرداد 1393برچسب:, | 11:13 | نویسنده : مهدي مهدوي |

ریسک زلزله در تربت حیدریه، گسل درونه وقدیمی ترین زلزله بزرگ خراسان:1336م

وبلاگ > زارع، مهدی - از بخش شرقی گسل فعال درونه بازدیدی داشتم و مطالعه ای اولیه انجام دادم. زمینلرزه ١٣٣٦م خواف یکی از بزرگترین و مهمترین زلزله های شمال خراسان است جستجوی منشا زمینلرزه ١٣٣٦م دلیل بررسی هایی بود که اخیرا آغاز کرده ام و اینجا خلاصه ای از مباحث اولیه را می آورم.

شهر تربت حیدریه در 140 کیلومتری جنوب مشهد در استان خراسان رضوی اکنون در پایان ١٣٩٢ حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد (جمعیت شهرستان تربت حیدریه 450 هزار نفر برآورد می شود). این شهر در فرادیواره و فاصله حدود ٥ کیلومتری شمال سامانه گسلی دورونه -بخش مرکزی- قرار دارد. ریسک زمینلرزه در مورد این تمرکز جمعیتی مهم در استان خراسان رضوی باید بسیار جدی تلقی شود. سامانه گسله درونه سه بخش دارد و به صورتی کمانی در شمال ناحیه لوت در مجموع در طول حدود ٧٠٠ کیلومتر از مرز ایران و افغانستان از منتهی الیه شرقی خود تا شمال نایین در مرکز ایران ادامه دارد. زلزله ١٩٢٣ کاج درخت با بزرگای ٥.٨ - غرب کاشمر - به بخش مرکزی آن مرتبط است. روند گسل درونه در همین قطعه مرکزی در زمیتان ١٣٧٨ تا فروردین ١٣٧٩ یک فوج زمینلرزه نیز نشان داد که در مقاله ای در پژوهشنامه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به تاریخ بهار ١٣٧٩ در مورد آن فوج زلزله ها و همچنین سامانه گسله درونه توضیح داده ام

به هر حال وقوع زلزله ١٣٣٦م خواف که مرحوم استاد آمبرسیز -در کتاب تاریخ زمینلرزه های ایران-بزرگای ٧.٦ را به آن نسبت داده است ممکن است به جنبایی بخش شرقی گسل درونه مربوط باشد. امروز مشاهده گسیختگی سطحی در نهشته های هولوسن نیز ممکن شد. اگر به همان مقاله سال ١٣٧٩ من مراجعه فرمایید توضیح داده ام که چگونه ساز و کار راستا لغز در بخش شرقی گسل را فشاری با مولفه راستالغز راستگرد می دانم.

برپایه مشاهدات صورت گرفته بخش های مرکزی و شرقی سامانه گسله درونه فعال و لرزه زاست و نگارنده توان لرزه زایی این سامانه گسلی را در حد بزرگای 7.5 می داند. این توان لرزه زایی و وقوع زلزله های تاریخی باید از دیدگاه ریسک زلزله برای جمعیت ساکن در منطقه جدی تلقی شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 9 خرداد 1393برچسب:, | 11:11 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

 لرزش ناگهانی پوسته‌های جامد زمین، زلزله یا زمین لرزه نامیده می‌شود. دلیل اصلی وقوع زلزله را می‌توان افزایش فشار بیش از حد داخل سنگها و طبقات درونی زمین دانست.

به نسبت اندازه انرژی تخلیه شده ، در بخشهای روی زمین و هر آنچه که بر آن بنا شده باشد ، ویرانی روی خواهد داد . از این رو ، در نقاطی که قبلا پوسته زمین دچار شکستگی شده است (گسل های قدیمی ) ، این امکان وجود دارد که پوسته زمین یک دست نیست و از تعدادی صفحات به هم پیوسته تشکیل شده است. در محل اتصال این قطعات نیز معمولا

لرزش هایی به وقوع می پیوندد. به طوری که امروزه توانسته اند ،کمربندهای زلزله خیز جهان را در مقیاس قاره ای مشخص کنند. و از آن جا که در این محل ها امکان خروج مواد مذاب درون زمین بیشتر است ، نوعی قرابت بین کمربند زلزله خیز و کمربند آتشفشان های روی کره زمین به وجود آمده است.

زلزله

در مقیاس های کوچک تر، رشته کوه های اصلی در هر منطقه می توانند ،مؤید وجود شکستگی در بخش زیرین ان ها باشند . براساس نظریه  (تکتونیک صفحه ای)، به وجود آمدن کوهها از برخورد لبه های دو صفحه از صفحات پوسته زمین ناشی است. و بازهم در مقیاسی کوچک تر، در هر منطقه از زمین می توان انتظار وجود گسل ، شکستگی یا درز را در پوسته زمین داشته باشیم که در اعماق متفاوت به وجود آمده اند ، مگر آن که مطالعات علمی معتبر خلاف آن را ثابت کرده باشند .

بنابراین در همه جای کره زمین ، امکان وقوع زلزله وجود دارد ، اما این امکان در محل شکستگی ها و گسل های موجود بیشتر است . بر این مبنا اگر بخواهیم انتشار جغرافیایی زلزله ها را در دنیا به طور مشخص بیان کنیم ، به این ترتیب خواهد بود :

1 – کمربند اطراف اقیانوس آرام که


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 9 خرداد 1393برچسب:, | 11:7 | نویسنده : مهدي مهدوي |

با سلام

جهت دریافت سوالات و راهنمای تصحیح آن بر روی درس مورد نظر کلیک نمایید.

سوالات به صورت فایل PDF برای شما آماده گردیده است.

ایام هفته
تاریخ امتحان
نام درس
شنبه 
 92/02/28
 دوشنبه
92/02/30
 چهارشنبه
92/03/01 
پنج شنبه 
92/03/02 
شنبه 
92/03/04 
دوشنبه 
92/03/06 
چهار شنبه 
92/03/08 
پنج شنبه 
92/03/09 
شنبه 
92/03/11 
دوشنبه 
92/03/13 
شنبه 
92/03/18 
یک شنبه 
92/03/19 
دوشنبه 
92/03/20 
     

موضوعات مرتبط: رياضي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 9 خرداد 1393برچسب:, | 10:26 | نویسنده : مهدي مهدوي |

.:: ویتامین های مفید برای فصل زمستان ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در فصل زمستان نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد. در این فصل، سرما باعث ایجاد التهاب مفصل و درد می شود و از طرفی سرماخوردگی و آنفلوآنزا شیوع پیدا می کند. بسیاری از این بیماری های زمستانی به علت کمبود مواد معدنی یا ویتامین رخ می دهد از این رو با مصرف ویتامین هایی که در این مطلب به نقل از "MSN" ذکر شده است، می توان انرژی مورد نیاز بدن را تامین و از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد.

ویتامین C: هر وقت احساس سرماخوردگی کردید ویتامینC مصرف کنید. هرچند در فصل زمستان، سبزی و میوه سرشار از ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی است اما لازم است به طور منظم مکمل های ویتامین C را برای رشد بافت های بدن، داشتن استخوان و دندان های قوی و پیشگیری از آنفلوآنزا مصرف کنید.

ویتامینA: اگر کمبود آهن دارید، احتمال دارد که میزان ذخیره ویتامین A در بدن ناکافی باشد. ویتامین A باعث تقویت چشم ها و طراوت و نشاط پوست می شود. مصرف این ویتامین در این فصل که زمین خوردن امری طبیعی است، ضرورت دارد زیرا استخوان ها را تقویت می کند.

آهن:
کمبود آهن، احساس خستگی ایجاد می کند به ویژه در زنانی که در دوران قاعدگی دچار خون ریزی شدید می شوند. مکمل های آهن علاوه بر افزایش میزان انرژی، خون تازه و پر اکسیژن را به ریه ها، طحال، مغز استخوان، عضله ها و سلول ها ارسال می کند.

کلسیم:
کلسیم به عنوان ماده معدنی لازم، از استخوان ها و دندان ها مراقبت می کند.

ویتامین D:
با کوتاه تر شدن روزها و بلندشدن شب ها، کمتر نور خورشید را می بینیم. این درحالی است که نور خورشید برای بدن بسیار مهم است زیرا بدن از طریق آن، ویتامینD می سازد.به همین دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید در هر فرصت ممکن لازم است. بدون ویتامینD، بدن قادر به جذب کلسیم یا تحریک برخی واکنش های سیستم ایمنی نیست.

اسیدهای چرب امگا۳:
روزهای تاریک و کوتاه زمستان همراه است با دمای پایین از این رو ممکن است افسردگی را نیز به همراه داشته باشد. مکمل های اسید چرب امگا ۳ می تواند روحیه را بالا ببرد، تمرکز ذهنی را بهبود دهد و از سرماخوردگی پیشگیری کند.

ویتامین E:
اگر دچار خشکی فصلی پوست، ناخن و مو شده اید، این امر به دلیل کمبود ویتامین E است. این آنتی اکسیدان مرطوب کننده پوست را مرطوب می کند و قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن پوست، شکنندگی مو و ناخن در برابر آسیب های رادیکال آزاد، سوختگی و پسوریازیس و شوره را بهبود می دهد.

اسید فولیک:
اگر طرفدار سبزی های برگ دار و سبز نیستید، به احتمال زیاد به اندازه کافی اسید فولیک دریافت نمی کنید. کمبود اسید فولیک باعث پوسته پوسته شدن پوست بر اثر حمام های داغ می شود زیرا به دلیل پایین بودن رطوبت، پوست قادر به حفظ رطوبت کافی نیست.

ویتامین B:
این گروه از ویتامین های انرژی زا که B کمپلکس نام دارد کربوهیدرات را به انرژی تبدیل می کند تا چربی ها و پروتئین ها برای سوخت، مصرف شود. به همین دلیل است که با مصرف ویتامین B به ویژه B۱۲، افسردگی و اضطراب کاهش می یابد.

منیزیم:
بیشتر زنان از دردهای قاعدگی دراین فصل رنج می برند. با افزودن مکمل منیزیم به برنامه غذایی روزانه انقباض عضله و ضربان عصب کاهش می یابد و این دردها کم می شود.


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, | 15:29 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 


سرطان‌خیزترین و کم‌سرطان‌ترین کشورهای جهان


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, | 15:19 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 

 

 

به عکس قاتل ناصرالدین شاه یعنی میرزا رضای کرمانی که در صحن شاه عبدالعظیم در شهر ری، ناصرالدین شاه را به گلوله بست، نگاه کنید. این عکس را همه دیده اند. میرزا رضا در حالی که زنجیر شده است، سر زنجیر را یک امنیه سیه چرده به دست دارد.این امنیه سیه چرده، پدر رضا شاه است که از بادکوبه به ایران مهاجرت کرد و مدت‌ها جزو عساکر قزاق بود. اما بعدها به علت اعتیاد به مواد مخدر (که در آن زمان منع قانونی نداشت و استعمال آن آزاد بود) از سپاه قزاق اخراج شد و به خدمت کامران میرزا نایب السلطنه درآمد. (امنیه دولتی شد) در تمام دوران خدمت ۱۷ ساله رضا شاه و در طول ۳۷ سال سلطنت محمدرضا شاه هیچ تاریخ نگار و نویسنده‌ای حق نداشت به این مطلب اشاره کند و هیچ عکسی از پدر رضا شاه به چاپ نرسید و هر وقت این عکس معروف به مناسبت‌های تاریخی در نشریات چاپ می‌شد، فقط زیر آن می‌نوشتند: «میرزا رضا کرمانی» قاتل ناصرالدین شاه! و اشاره ای به نام امنیه ای که زنجیر میرزا رضا را در دست داشت نمی‌کردند.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, | 23:12 | نویسنده : مهدي مهدوي |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 39 صفحه بعد
.: Weblog Themes By SlideTheme :.