بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت در سخنرانی خود در کالجی با ستایش از خوارزمی، به این نکته اعتراف کرده بود که در ساخت ویندوز از محمد بن موسی خوارزمی ریاضیدان برجسته ایرانی الهام گرفته است او بیان داشت که زمانی که سال اول دانشگاه بوده کتاب پنجره ارقام خوارزمی ره خوانده و با مطالعه ی نوشته های او در باب منطق فازی و جبر دوگانه ایده ساخت ویندوز در ذهنش شکل گرفته و به همین دلیل از دانشگاه بیرون زده تا ایده خود را عملی کند او بعدها نام ویندوز را با الهام گرفتن از نام کتاب پنجره ارقام برای سیستم عامل خود انتخاب کرده او حتی به این نکته اشاره کرد که نام ویندوز xp را از مخفف کلمه ی xarazmi prestige به معنای اعتبار خوارزمی گرفته است به گفته گیتس در واقع خوارزمی در آن زمان ویندوز را در ذهن خود ساخته بوده اما امکانات به نمایش گذاشتن آن را نداشته است{نقل از مجله ی تکنولوژی Top Technnology concordia}
همچنین به گزارش ایتنا به نقل از الشروق، ولفگانگ گونتر لرش، سردبیر روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ، می‌گوید: اگر نظریه‌ها و مفاهیم مطرح شده از سوی ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی نبود، جهان امروز اینترنت و رایانه را نمی‌شناخت.

آقای لرش که خود یکی از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران آلمان در حوزه تاریخ تمدن اسلامی به شمار می‌رود، معتقد است پیشگامان ریاضیات نوین آلمان از قبیل کارل فریدریش گاوس و کورت گودل، با تکیه بر دستاوردهای خوارزمی توانسته‌اند در پژوهش‌های خود به نتایج شگفت‌آوری نائل شوند.

خوارزمی از دانشمندان بزرگ ریاضی و ستاره‌شناس ایرانی است که وی را پدر علم جبر نامیده‌اند.

بر اساس این گزارش، برخی چهره‌های سرشناس علم ریاضیات، این دانشمند بلندآوازه را پدر معنوی علوم رایانه‌ای می‌دانند.

لرش تصریح کرد ترجمه آثار خوارزمی به زبان لاتین در قرون وسطی، به اروپا کمک کرد تا به نظریات جدید و فعلی خود در علوم ریاضی و حساب دست یابد .


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, | 23:11 | نویسنده : مهدي مهدوي |

حسنعلی منصور اردیبهشت ۱۳۰۲ هجری شمسی در تهران به دنیا آمد. پدرش رجبعلی منصور (وزیر و نخست‌وزیر معروف عصر پهلوی) و مادرش دختر حسن رییس ظهیرالملک (حکمران و دولتمرد عصر قاجار و پهلوی) بود. پدر او ملقب به منصورالملک در آخرین ماه‌های سلطنت رضاشاه به صدارت رسید و در دوران محمدرضا پهلوی هم در رأس دولت قرار گرفت. حسنعلی هم در جوانی به تأسی از پدر وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد و پس از پایان دوران تحصیل و اخذ مدرک لیسانس حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه تهران، کار دولتی خود را آغاز کرد و با پشتوانه قوی خانوادگی مدارج ترقی را طی کرد. منصور که به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و آلمانی آشنایی داشت، مدتی دبیرکل شورای عالی اقتصاد شد و مدتی نیز وزیر کار بود. وی پس از آن به پست معاونت نخست‌وزیر و سپس ریاست دفتر مخصوص وزیر امور خارجه رسید. منصور پس از یک ازدواج ناموفق، با فریده امامی نوه دختری حسن وثوق (وثوق‌الدوله) ازدواج کرد و با خانواده‌های متنفذ وثوق، قوام، امینی و... هم نسبت فامیلی پیدا کرد.

منصور همچنین اولین دبیرکل حزب ایران نوین بود و پس از احراز پست نخست‌وزیری بجای امیر اسدالله علم، قصد انجام اصلاحات و تغییراتی را داشت، به همین منظور تلاش می‌کرد با روحانیت از در سازش درآید اما طرح لایحه کاپیتولاسیون مسیر فعالیت سیاسی و زندگی وی را تغییر داد. حسنعلی منصور دومین نخست‌وزیر دوران انقلاب سفید شد. در همین دوره بود که طرح لایحه کاپیتولاسیون (اعطای حق قضاوت کنسولی) به اتباع آمریکایی مطرح شد. منصور حامی بزرگ این طرح بود و با جدیت لایحه کاپیتولاسیون را پیگیری می‌کرد. وی این لایحه را به مجلس برد تا آن را به تصویب برساند و علی  رغم مخالفت‌های مردمی و اعتراض جامعه روحانیت و در صدر آن‌ها امام خمینی که در جمع مردم قم سخنرانی تاریخی علیه کاپیتولاسیون ایراد کرد، سرانجام موفق شد این لایحه را به تصویب برساند. تصویب کاپیتولاسیون خشم مردم را برانگیخت و باعث شد نقشه ترور منصور توسط هیات‌های موتلفه اسلامی برنامه‌ریزی شود. نقشه‌ای که در روز اول بهمن ۱۳۴۳ توسط اسلحه‌ای که از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی به محمد بخارایی تحویل داده شد، به اجرا درآمد.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, | 22:41 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

ابوالقاسم غفاریدر پی درگذشت استاد ابوالقاسم غفاری، نخستین دانشمند ایرانی ناسا و تنها دانشمند خارجی ماموریت «آپولو»، دکتر فیروز نادری، مدیر ایرانی آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در پیامی کوتاه از وی به عنوان غولی در جامعه علمی ایران یاد کرد که میراثی افتخارآمیز را برای ما به یادگار گذاشته است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر غفاری، استاد سابق دانشگاه های «هاروارد» و «پرینستون» و چهره پیشگام ایرانی در حوزه فضا، هفته گذشته در 106 سالگی در آمریکا درگذشت. این استاد پیشکسوت ریاضی که دانش آموخته دانشگاه «سوربون» فرانسه بود به همراه «مرحوم دکتر محسن هشترودی» از جمله نخستین دانشمندان ایرانی بودند که به عنوان محقق «فولبرایت» در «دانشگاه هاروارد» فعالیت داشتند. در اوایل دهه‌ 1950، این محقق ایرانی هم‌زمان با حضور «انشتین» در مؤسسه‌ مطالعات پیشرفته «دانشگاه پرینستون» زیرنظر «رابرت اوپنهیمر» در زمینه‌ «تئوری میدان منسجم جاذبه و الکترومغناطیسی» تحقیق می‌کرد.

وی در پروژه آپولو (سفر به ماه) در محاسبات نحوه بازگرداندن ایمن فضاپیما از ماه همکاری داشت و در پی موفقیت ماموریت موفق به دریافتنشان ویژه از رییس جمهور وقت امریکا شد.

دکتر فیروز نادری، مدیر ایرانی اکتشافات منظومه شمسی آژانس فضایی امریکا و برنده عالی‌ترین نشان افتخار این سازمان در یادداشتی که در پی درگذشت استاد غفاری در پاسخ به خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) نگاشته، آورده است: « این توفیق را داشتم که چند سال قبل دکتر غفاری را در مراسمی ملاقات و پلاکی را برای قدرشناسی از خدمات قابل توجه او به وی اهدا کنم. او غولی


موضوعات مرتبط: شيمي ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 اسفند 1392برچسب:, | 18:21 | نویسنده : مهدي مهدوي |

این پاور پوینت تست های ریاضی را در خود جای داده است تا شما را با آن ها آشنا کند.


موضوعات مرتبط: رياضي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 13 اسفند 1392برچسب:, | 15:4 | نویسنده : مهدي مهدوي |

این آموزش غربال کردن است که یکی از درس های سوم راهنمایی است.


موضوعات مرتبط: رياضي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 10 اسفند 1392برچسب:, | 15:2 | نویسنده : مهدي مهدوي |

 

 

 

نامه ی مرحوم میرزا محمد الویری به مرحوم احمدخان امیر حسینی سیف الممالک فرمانده فوج قاهر خلج

سر سلسله امرا را کردگار احد، امر و عمر سرمد دهاد. دعا گو محمد ساوه ای در کلک و مداد ساحرم و در علم و سواد ماهر. ملک الملوک کلامم و معلم مسائل حلال و حرام. در کل ممالک محروسه اسم و رسم دارم. درهرعلم معلم و در هراصل موسسم .در کلک عماد دومم درعالم، درعلم وحکم مسلم کل امم سرسلسله اهل کمالم اما کوطالع کامکار و کو مرد کرم؟دلمرده آلام دهرم. کوه کوه دردها در دل دارم. مدام در دام وام، و علی الدوام در ورطه آلام دهرم هر سحر و مسا در واهمه و وسواس که مداح که گردم و کرا واسطه کار آرم که مهامم را اصلاح دهد و دو سه ماهم آسوده دارد. مکرر داد کمال دادم و در هر مورد مدح معرکه ها کردم. همه گوهر همه در، همه لاله همه گل، همه عطار روح همه سرور دل، اما لال را مکالمه و کررا سامعه و کور را مطالعه آمد. همه را طلا سوده در محک ادراک آورده احساس مس کردم و لامساس گو آمدم. اما علامه دهرم، ملولم و محسود و عوام کالحمار محمود و مسرور ... لا اله الا الله وحده وحده دلا در گله مسدود دار در همه حال که کارهای همه عکس مدعا آمد علاوه همه دردها و سرآمد کل معرکه ها عروس مهر در آرامگاه حمل در آمد. عالم و عام لام و کرام، صالح و طالح، صادر و وارد، کودک و سالدار، گدا و مالدار، همه در اصلاح اهل و اولاد و هر کس هر هوس در معامله و سودا دارد آماده و اطعمه و هر سماط گرد آورده، حلوا و کاک، سرکه و ساک، کره و عسل، سمک و حمل، گرمک و کاهو، دلمه و کوکو، امرود و آلو، الی کلم کدو، همه در راه، مکر دعاگو که در کل محرومم و در حکم کاالمعدوم. اگر موهوم و معلول معدل سه صاع و دو درم ارده گردد حامد و مسرورم. مگر کرم سر کار اعلی که سرالولد و سرالوالد در او طلوع کرده و دادرس آمده، درد ها دوا، وامها ادا و کامها روا گردد.
له طول عمر کطول المطر سواء له الدرهم، و که المدر دهد مرد را کام دل کردگار همه عمر آسوده و کامکار دل آرا همه کار و کردار او ملک در سما مادح کار او طول الله عمره و دمره حاسده، هلک اعداءه، اعطه ماله، اصلح احواله و اسعد اولاده مدام السما

از شروع تا خاتمه نامه تمام از حروف بی نقطه الفبا انتخاب و در نوع خود از شاهکارهای ادب زبان پارسی به شمار می آید.انگیزه نامه و موضوع آن قلت در آمد و کثرت عائله و تنگی معیشت بوده است. این نامه در زمان ناصرالدین شاه بوده.


موضوعات مرتبط: فارسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:48 | نویسنده : مهدي مهدوي |
من هم برایم بسیار جالب بود و دوست داشتم شما هم بدونید.

عدد 373 همان عدد مورد نظر است . از هر طرف به آن نگاه کنی عدد اول است. اگر 

یک رقم یک رقم در نظر بگیریم ،هر رقمی یک عدد اول است. و همینطور اگر دو رقم دو رقم در نظر بگیریم 

باز هم اعداد اول داریم. و خود عدد هم که سه رقمی است نیز عددی اول است. پس به این عدد ، عدد  بسیار اول می گوئیم .


موضوعات مرتبط: رياضي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:37 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 

 آیا سیاه چاله ها تمام جهانها را احاطه کرده اند؟ در سال جاری تئوری مطرح شد که بر اساس آن، کل جهان ما می تواند درون سیاه چاله بسیار عظیمی باشد که آن سیاه چاله نیز خود تنها بخشی از یک جهان بسیار بسیار عظیم تر است. به طوریکه تمام سیاه چاله هایی که تاکنون در جهان ما کشف شده اند از ابعاد میکروسکوپی تا بسیار عظیم می توانند یک در فرعی برای رسیدن به این سیاه چاله بسیار بزرگ باشند.


موضوعات مرتبط: فيزيك ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:29 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 

«گل مریخی»، کشف جدید کنجکاوی در مریخ
مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا در جدیدترین اکتشافات خود بر سطح سیاره سرخ موفق به تهیه عکس از تخته سنگ پیچ در پیچ به شکل مار و «گل مریخی» در دل یک سنگ شده است.
کنجکاوی پیش از این تکه های پلاستیک شفاف را بر سطح مریخ مشاهده کرده بود که مشخص شد این قطعات از خود مریخ نورد جدا شده اند.
در جدیدترین تصاویری که توسط مریخ نورد ناسا تهیه شده است، یک شکل عجیب و شفاف شبیه «گل» در دل یک سنگ مشاهده می شود.
تصویر موسوم به «گل مریخی» در تاریخ 19 دسامبر ( 29 آذر) توسط ابزار تصویرساز میکروسکوپ مانند در انتهای بازوی رباتیک کنجکاوی تهیه شده است. ناسا نسخه خام این تصویر را در وب سایت رسمی مأموریت مریخ نورد منتشر کرده است و بازدیدکنندگان سایت، تعبیر «گل مریخی» را برای این عکس انتخاب کرده اند.
«گای وبستر»، سخنگوی آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا تأکید می کند: به نظر می رسد که این شکل عجیب و شفاف بخشی از تخته سنگ بوده و به مریخ نورد کنجکاوی تعلق ندارد.
ناسا روز جمعه چهارم ژانویه (15 دی) تصویر پانورامای جدیدی از محل حضور مریخ نورد کنجکاوی موسوم به Yellowknife Bay در دهانه گیل مریخ منتشر کرد.
در مرکز این تصویر نیز تخته سنگ های پیچ در پیچ دیده می شوند که شبیه یک مار بزرگ است. این سنگ که ناسا از آن با تعبیر «رودخانه مار» (Snake River) یاد می کند، یک خط نازک از سنگ های تیره در پی هم هستند.


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:28 | نویسنده : مهدي مهدوي |
 

محققان مؤسسه تکنولوژي ماساچوست (MIT)‌ قصد دارند با الگوبرداري از پوست ماهي اژدها، جليقه ضد گلوله اي با قابليت زره‌هاي قديمي طراحي کنند.
شواليه‌ها در قديم از زره‌هاي سخت، به هم پيوسته و فلس دار استفاده مي‌کردند که اين الگو مي‌تواند براي ساخت جليقه‌هاي ضد گلوله نسل جديد مورد استفاده قرار گيرد.
گونه اژدر ماهي Polypterus senegalus داراي آرواره قوي و اسکلت محکم بوده و بيش از 96 ميليون سال قدمت دارند؛ فلس اين ماهي از چندين لايه ساخته شده است و زماني که حيوان توسط مهاجمان گاز گرفته مي‌شود، هر لايه در يک الگوي متفاوت شکسته مي‌شود، اما کل ساختار پوسته سالم باقي مي‌ماند.
محققان با استفاده از اسکن اشعه ايکس، پوشش فلس‌دار و نحوه تعامل آنها را در هنگام حرکت ماهي مورد ارزيابي قرار دادند.
فلس‌ها در نزديکي مناطق انعطاف‌پذير بدن از جمله دم، کوچک بوده و امکان خم شدن ماهي را فراهم مي‌کند؛ فلس‌هاي کنار بدن نيز که از اندام هاي داخلي محافظت مي کنند، بلندتر و سخت‌تر هستند.
مدل رايانه اي با استفاده از انواع فلس در قسمت هاي مختلف بدن ماهي طراحي شده و نمونه اوليه اي 10 برابر اندازه واقعي با کمک پرينتر سه بعدي و مواد سخت ساخته شد که يک پوشش متشکل از 144 فلس بهم پيوسته است.
«سوآتي وارشني» از محققان موسسه تکنولوژي ماساچوست (MIT) تأکيد مي کند: مجموعه اي از مفاصل بين دندانه ها و حفره هاي فلس، اجازه خم شدگي و شناي راحت ماهي درون آب را فراهم مي کند؛ ترکيب انعطاف پذيري و قدرت بهترين کارآيي را براي جليقه ايجاد مي کند.
محققان اميدوارند اين تحقيقات منجر به توسعه جليقه هايي سبک، مقاوم و انعطاف پذير مانند فلس ماهي شده و جايگزين جليقه‌هاي سنگين کولار فعلي شود.


موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, | 18:28 | نویسنده : مهدي مهدوي |
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 39 صفحه بعد
.: Weblog Themes By SlideTheme :.